EVALUASI KINERJA KEUANGAN MENGGUNAKAN METODE DUPONT ANALYSIS

Penulis

  • Dyah Shinta Kusumaningtyas Universitas Pertiwi
  • Novy Duwi Yanti Universitas Pertiwi
  • Joelianti Dwi Supraptiningsih Universitas Pertiwi

DOI:

https://doi.org/10.55171/jsab.v13i1.1399

Abstrak

The rapid development of globalization has driven increasingly tight competition in the business world, including in the cosmetics and household needs sub-sectors listed on the Indonesia Stock Exchange (IDX). In the midst of these conditions, efficient financial management is an important factor in maintaining competitiveness and business sustainability. This study aims to evaluate the financial performance of companies in the cosmetics and household needs sub-sector for the period 2020–2024 using the DuPont Analysis method, which includes the Net Profit Margin (NPM), Total Asset Turnover (TATO), Return on Investment (ROI), and Return on Equity (ROE) ratios. The research method used is descriptive quantitative with a documentation approach to the annual financial reports of seven sample companies, namely PT Mustika Ratu Tbk, PT Martina Berto Tbk, PT Kino Indonesia Tbk, PT Victoria Care Indonesia Tbk, PT Mandom Indonesia Tbk, PT Akasha Wira International Tbk, and PT Unilever Indonesia Tbk. The results of the analysis show that PT Unilever Indonesia Tbk has the best financial performance with the highest ROE of an average of 142.26%, while PT Martina Berto Tbk shows the lowest performance with an average negative ROE of -80.54%.

Referensi

Alma, A. (2022). Analisis kinerja keuangan terhadap rasio keuangan pt. unilever yang terdaftar di bursa efek indonesia. IAIN PAREPARE.

Apriana Anggreini Bangun. (2023). Analisis Kinerja Keuangan Menggunakan Du Pont System Pada PT. Adhi Karya (Persero) Tbk Periode 2017-2021. Jurnal Rimba : Riset Ilmu Manajemen Bisnis Dan Akuntansi, 1(4), 429–443. https://doi.org/10.61132/rimba.v1i4.612

Bintang Kusucahyo, N. N. H. (2023). Analisis Du Pont System Untuk Menilai Kinerja Keuangan Pada Perusahaan Subsektor Kosmetik Dan Keperluan Rumah Tangga Periode 2017–2020 Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. AKUBIS: Akuntansi Dan Bisnis, 8(1), 1–9. https://issn.brin.go.id/terbit/detail/1584501945

Damayanti, S. (2024). Analisis Du Pont System Untuk Mengukur Kinerja Keuangan Perusahaan Subsektor Kosmetik dan Barang Keperluan Rumah Tangga Yang Terdaftar Pada Bursa Efek Indonesia Tahun 2019–2022. IAIN Metro.

Kasmir, 2021, Analisis Laporan Keuangan. Edisi Revisi. Cetakan ketiga belas, Jakarta: RAJAWALI PERS.

Kusumaningtyas, D. S. (2024). Studia Akuntansi. 43–50.

Nawiyah, N., Kaemong, R. C., Ilham, M. A., & Muhammad, F. (2023). Penyebab Pengaruhnya Pertumbuhan Pasar Indonesia Terhadap Produk Skin Care Lokal Pada Tahun 2022. ARMADA : Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(12), 1390–1396. https://doi.org/10.55681/armada.v1i12.1060

Novifa, R. I. (2024). Analisis Komparatif Kinerja Keuangan Perusahaan Sub Sektor Kosmetik dan Barang Keperluan Rumah Tangga yang Terdaftar di BEI Menggunakan Du Pont System. Jurnal EKSIS, 20(1), 1–17.

Rabbani, R. A., Yasmin, A., Nurita, D., & Lestari, L. (2023). Analisis kinerja keuangan PT Kereta Api Indonesia (Persero) dengan metode DuPont system. Implementasi Manajemen & Kewirausahaan, 3(1), 59–75. https://doi.org/10.38156/imka.v3i1.173.

Diterbitkan

2025-06-21

Terbitan

Bagian

Artikel