Implementasi Penilaian Autentik Kurikulum 2013 di Madrasah Tsanawiah (MTs) Al-Khoiriah Cikulur-Lebak, Banten

Mumu Zainal Mutaqin

Sari


Assessment is a generic term that includes all the methods used to assess a student's abilities, the 2013 Curriculum is the standard setting of the assessment. The purpose of this study is for The purpose of this study is as follows: 1) To know the basic concept of assessment of the 2013 curriculum in MTs Al Khoiriyyah; 2) To know Implementation of 2013 curriculum assessment in MTs Al Khoiriyyah 3) To know the implication of 2013 curriculum assessment in MTs Al Khoiriyyah with research method using qualitative approach. This research is used to understand about the phenomenon that occurred in MTs Al Khoiriyyah Cikulur about the implementation of assessment of curriculum 2013. This type of research used qualitative descriptive research, the results of this study The concept of appraisal applied in MTs Al Khoiriyyah Cikulur derived from Kemenag submitted to the Regional Office (Kanwil) then to Madrasah Education of Lebak Regency, by Madrasah Education the concept is submitted to Madrasahs in all accredited Lebak District applying the 2013 curriculum. The 2013 Curriculum Assessment Implementation is divided into the assessment of affective aspects, cognitive aspects and psychomotor aspects. Affective or attitudinal assessment that includes Core Competencies and Core Competencies in which teachers make observations, peer assessments, self-ratings, and personal journals. Cognitive Assessment (Core Competence-3) Teachers judge from the results of students working on problems on the Print Book, LKS or questions from the teacher. Psychomotor Assessment (Core Competence-4) is a teacher assessing the results of students making projects or portfolios, performance (performance), memorization and practice. The 2013 Curriculum Assessment at MTs Al Khoiriyyah Cikulur has implications for changes in students' behavior, attitude, knowledge and skills. Students are assessed thoroughly and objectively according to the student's condition. Assessment on aspects of attitude affect the change in student attitudes become more disciplined, more orderly, and become more obedient to teachers and the rules of Madrasah. Thus, the learning outcomes of the cognitive and psychomotor aspects become balanced.

Penilaian adalah istilah umum yang mencakup semua metode yang digunakan untuk menilai kemampuan peserta didik, Kurikulum 2013 adalah penataan standar penilaian. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk Adapun tujuan pembahasan penelitian ini adalah sebagai berikut: Untuk mengetahui Implikasi penilaian kurikulum 2013 di MTs  Al Khoiriyyah dengan metode penelitian menggunakan pendekatan kualitatif. Penelitian ini digunakan untuk memahami tentang fenomena yang terjadi di MTS Al Khoiriyyah Cikulur tentang implementasi penilaian kurikulum 2013. Jenis penelitian yang digunakan ini termasuk penelitian deskriptif kualitatif, hasil dalm penelitian ini  Konsep penilaian yang diterapkan di MTS Al Khoiriyyah Cikulur berasal dari Kemenag disampaikan ke Kantor Wilayah (Kanwil) kemudian ke Pendidikan Madrasah Kabupaten Lebak, oleh Pendidikan Madrasah konsep tersebut disampaikan ke Madrasah-Madrasah di seluruh Kabupaten Lebak yang terakreditasi  yang menerapkan kurikulum 2013. Implementasi Penilaian Kurikulum 2013 dibagi menjadi penilaian aspek afektif, aspek kognitif dan aspek psikomotor. Penilaian afektif atau sikap  yang meliputi Kompetensi Inti-1 dan Kompetensi Inti-2 yang mana guru melakukan observasi, penilaian antar teman, penilaian diri, dan jurnal pribadi.

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Arifin Zainal, Evaluasi Pembelajaran, Jakarta: Direktorat Pendidikan Islam, 2012

Arikunto Suharsimi, Evaluasi Program Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara, 2004

______, Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Bumi aksara, 2013

Hajar Ibnu, Panduan Lengkap Kurikulum Tematik untuk SD/MI, Yogyakarta: Diva Press, 2013

Hamalik, Oemar, Dasar-dasar Pengembangan Kurikulum, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2010

Kunandar, Penilaian Autentik, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013

Majid, Abdul, Penilaian Autentik : proses dan Hasil Belajar, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2014

Mulyasa E, Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2014

____, Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013, Bandung: Remaja Rosdakarya 2015

Purwanto, Ngalim, Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006

Sanjaya Wina, Perencanaan dan Desain Sistem Pengajaran, Jakarta: Kencana, 2008

Sudaryono, Dasar-dasar Evaluasi Pembelajaran, Yogyakarta: Graha Ilmu, 2012

Sudijono Anas, Penghantar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 1996


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Gedung STAI La Tansa Mashiro
Jl. Soekarno Hatta, By pass, Rangkasbitung
Tlp/Fax: +6252 207163/ 206794
E-mail: stai.latansamashiro@gmail.com
 

Lisensi Creative Commons

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 3.0 Tanpa Adaptasi.